Namnet låter som ett utrop från en fjortis, men längre från sanningen kan man nog inte komma. :D Compiz är ett program som innehåller finheter. Med Emerald så kan man leka med ramarna till fönstrerna, men det som Compiz är mest känd för är ju självklart wobbly windows och THE CUBE!! Wobbly är fruktansvärt roande. I ungefär 20 minuter. Sen blir man irriterad. Sen tycker man det är jättekul igen. >D

Måste erkänna att jag hade lite problem med att få till flera arbetsytor, alltså flera skrivbord, men nu fungerar det – bara inte riktigt som jag hade tänkt mig från början. Man kan till exempel inte påverka antalet skrivbord genom system settnings, eller att högerklicka och få fram menyn som vanligt, utan det är compiz som styr det. Men jag har fortfarande inte fått flera skrivbord, tydligen. Jag fått fått flera viewpoints. Typ… Det fungerar i alla fall, och jag har min lilla kub som man kan snurra på efter behag. :D

Dessutom har jag laddat ner en mycket, mycket snygg matrix skärmsläckare. Fruktansvärt nice. (bara för KDE era lolburkar). Har i övrigt bara lekt omkring på KDE-look.org efter nya set med ikoner och sånt – skoj skoj~

Kör dessutom numera med Kubuntu Hardy Heron nu på min stationära. Prövade att uppdatera systemet genom adept, vilket gick mycket smidigt. Allt bara fungerar och jag har kvar alla mina filer på datorn~ Det kommer jag utan tvekan att fortsätta med i framtiden när 9’an kommer. Undrar vad den kommer att heta…. :V

