Ok, tillbaka i mitt eget rum med mina egna datorer, och fortfarande en smula irriterad över att det trådlösa nätverket inte fungerar precis så fläckfritt som man kanske skulle kunnat hoppats, så har underskriven under morgonen försökt installera en annan variant av eeebuntu, netbookremixen. Information på deras hemsida (som till min förtvivlan var nere igår kväll) har fått mig att tro att den är smidigare (har madwifi som standard osv…), men jag har till min förtvivlan stött på oanade problem.

Vadå boot error?

Fan att man inte dokumenterade ordentligt förra gången. *headdesk*

Vet att folk har haft problem med det här, så jag ska vara duktig och uppdatera så snart jag lyckas med någonting. Förhoppningsvis så ska jag lyckas ropa hej från den lilla datorn när jag är klar.

Utrustning (listar även använda program här):

  • Asus eee pc
  • eeebuntu Netbook Remix
  • USB-stick med 1 gig
  • UNetBootin
    (lyckas tydligen skapa en live image, men den fungerar inte)
  • isotostick.sh

TODO:

[X] Förbereda USB-stick

  • – Formatera (för nu är jag SUR) med GParted Verkar onödigt nu när jag tänker på det och har tittat igenom ett par guider
  • Göra magi med UNetBootin
  • – Använda skriptet isotostick enligt den här guiden (verkar fungera)

[X] Ändra boot-priority i bios (ja, usb ska vara överst just nu)

[X] Installera

  • *TIPS* Använd engelska på datorn, det förenklar om man ska använda howto’s och så~ Svenskar är en minoritet i datorvärlden.
  • – Använder guided partition för att förbereda dumburken under installationen. Det ger lite mindre eget utrymme, men just nu är jag trött och lat.

[X] Kontrollera om det flygande internet fungerar

[X] KLART (OCH JÄTTESNYGGT)

Förhoppningsvis (för mig) så behöver inga fler punkter dyka upp. Om ni har tur så dyker fler punkter upp, och jag lyckas på något vis lösa dem. Vette fan hur det skulle gå till… Vi kan bara hoppas att jag lyckas för allas våran skull. (flygande internet är ett internt skämt, men jag tycker att den beskriver vad som händer ganska bra XD)

