På senaste så har folk frågat varför, VARFÖR jag bytte från Xandros på min lilla eee. Istället för att skriva ett litet kortfattat svar i kommentarerna så skriver jag nu mina egna tankar om varför. De är inte helt logiska, är huvudsakligen baserade på mina egna känslor om hur en dator ska fungera. Mycket känsligt ämne för mig. :)

När jag använde Xandros den första veckorna så kändes det så TRÅNGT. Min filosofi är att med en dator så ska man kunna göra vad man vill. Man ska kunna installera ny mjukvara och kunna använda den som man själv vill. Det har Microsoft saker emot. Man ska bara använda DERAS program och DERAS filformat snarare än de som antagligen är bättre. Jag fick lite samma känsla av Xandros. De bröt så fruktansvärt mot det som jag har lärt mig att tycka om i en linux-distro.

Eeebuntu å andra sidan är grundat på Ubuntu. En distro som har det man kan förvänta sig. Liknar Fedora mer än Windows (om ni inte vet vad jag pratar om: sorry), och i allmänhet stiligare. Något som irriterade mig enormt i Xandros var att det var omöjligt att få fram ett terminalfönster (senare fick jag veta från Linux Format att man gjorde det genom att trycka ctrl+t om jag inte minns fel) vilket man i eeebuntu, som i alla andra distros kommer åt från menyn.

Jag har massor med fåniga åsikter om det här, men nu får jag lov att sluta. Jag är verkligen inte en expert på linux-system, men man väljer själv om man bryr sig om vad jag tycker.

