Jag har verkligen dragit mig för att göra den här jämförelsen (vilket är en anledning till att jag låter bli), eftersom jag gillar KDE, Men jag gillar inte nivån på prestation i senaste Kubuntu. Det har inte varit imponerande. Gamla stabila program som K3B fungerar inte så bra som de gjorde förut. Nya program ser förjävliga ut (Adept 3…) och man har i allmänhet rört sig mer mot Windows. Det ser nästan ut som de har försökt att efterlikna Vista. Det är dåligt.

Ännu har jag inte bytt sida. Än så länge har jag bara en slimmad desktop version av Ubuntu på min EEEEEEEEEEEE. (ni vet vad jag menar) Det kanske kommer en riktig jämförelse förr eller senare, men inte just nu.

Så nu har jag gått ett par dagar och funderat. Ska man kanske byta till Ubuntu? Hade den här disskutionen med far (istället för med en dator som inte kommer med speciellt bra svar i jämförelse) där vi helt enkelt kom fram till att det antagligen var dags att gå vidare. Om man kollar på våran historia med Linux så prövade vi ganska många olika distro’s, bl.a. Red Hat, och Mandrake (som dödade alla mina filer… har fortfarande svårt att se den i ögonen utan att gråta och/eller kasta saker). Nu har vi suttit med Kubuntu i evigheter. Det blir ganska ointressant efter ett tag.

Så, det är inte för att det är en mindre snygg distro än Ub (vilket det i och för sig är), eller för att den fungerar sämre (det vet jag inte ännu), utan för att jag har tröttnat som jag byter.

Det känns som jag gör slut på en lång relation. Men det är för det bästa. Det var inte meningen att vi skulle bli gamla tillsammas. Nu måste vi ut i världen och försöka testa lyckan så gott det går.

Adjö KDE. Jag kommer att sakna dig. (kommer fortfarande använda K program, så jag vet inte varför jag är så sentimental… GAAAAH)

