Det känns som att jag inte ser annat än installationsskärmar numera… Sorgligt… Mycket har hänt sedan sist. Hade tänkt att skriva en smikrande inlägg om Ubuntu, (8.04 eftersom jag inte lyckades få den intrepid skivan att fungera), som trots sina små skrupler ändå fungerat ganska bra.

Dessa småproblem har inkluderat:

  • Datorn startar om på random (med betoning på random)
  • Omöjligt att se till att jag blir ägare till min hårddisk. OMÖJLIGT. (har prövat med chown… inte händer det någonting)
  • Gstreamer spelar bara upp ljud från ett program i taget. Vilket är en fruktansvärt oanvändbart.

Sedan var det mindre problem med Evolution osv men ingeting av större betydelse… Tills idag. (oooh spännande~)

Det började med att jag skulle installera min lilla wacom tablet. Har inte orkat bry mig om den tills idag, och tänkte att jag skulle se till att installera den. Eftersom det inkluderar att fibbla med xorg.conf filen, som är en smula (jättemycket) ömtålig och kan rubba hela systemet såg jag till att ha en backup tillgänglig i form av xorg.backup.conf.

Tyvärr så var de på ubuntuforum förslagna ändringar en katastrof. Saker betedde sig inte som det borde, och på ren tur lyckades fröken att starta om datorn, ta bort justeringarna och starta om Xservern. Det är nu mystiska saker börjar hända, och jag börjar få nog. Lösningarna verkar skada datorn mer än de läker. Saker som inkluderar felmedelanden i stil med ”Inputsignal out of range” och liknande börjar fylla skärmen istället för, vilket jag i det här laget är van vid, en fungerande datormiljö.

Sååå… jag gav upp. Och gav skäms nästan vid hur lättad gav kände mig när jag såg den blåa bakgrunden på Kubuntu 8.04’s liveCD.

When God gives you lemons, you find a new God.

