Tjo. Nu är det så att under årets gång är jag tvungen att göra ett projektarbete för skolans (och min students) skull. Under året har jag funderat på vad jag ska göra, och vad som möjligtvis skulle kunna behålla mitt intresse under hela 100 timmar. Tja… Man skulle kunna påstå att datorer och linux är mig ganska nära hjärtat.

Så därför har jag bestämt mig för att pröva. Trots allt. (Detta är ett typiskt klockan-två-på-morgonen-beslut). Jag är väl medveten om att jag inte kan mycket om programering. I alla fall inte nog för att göra ett sådant här projekt, men då måste man komma ihåg varför open source är så fantastiskt. För att man kan sno hur mycket man vill. :) OK, det låter värre när man ser det i skrift, men det är inte så farligt som det låter.

Min tanke är att använda en ubuntumiljö (antagligen 8.04) och slimma ner den galet mycket så att den ska passa min lilla asus eee. Den ska vara skräddarsydd. Trots att jag inget kan. Men å andra sidan, är det inte meningen att jag ska lära mig så mycket som möjligt? Om inte annat så är det roligt att ha en alldeles egen, med en egen splash, en egen logo… Som bara finns för min lilla älsklingsdator.

Så, nu måste jag spendera lite tid på min stationära dator så att den inte blir avundsjuk och börjar avinstallera program lite som den vill… -_-”

