This post contains massive amounts of fangirlism and LOL. Proceed with caution. Do not feed the subjects.

Heh. Jag övervakar en välldig massa folk på deviantart, och jag måste erkänna att alla tecknare inte är helt rumsrena, men jag kunde inte undgå att märka att ett ord användes ganska ofta. ”Hetalia”. Började bli mycket intresserad när jag hittade den här bilden, och såg Sverige brevid Finland.

RESEARCHTIEME.

*host* Hittade därefter en hemsida som hade information, förklaringar och översättningar. Här.

Om jag ska förklara Hetalia i under en mening så skulle det bli något i stil med ”En historie-lektion för fangirls som har svårt att koncentrera sig om det inte är en massa bishies inblandat.”

Framför allt är Hetalia extremt roligt. Den handlar om hur alla länder förhåller sig till varandra, så en karaktär per land. De första stripparna handlar om Tyskland (som är en manlig man), och hur han kämpar på i första världskriget. Sedan ramlar han över Italien (som är en sorts huvudkaraktär), som visar sig vara en riktig värdelös och irriterande stackare.

Om man bortser från tecknarens (och fanbasens) tendens att slasha länder, så är det en ganska informativ manga med mycket trivia och historier från de olika krigen. En favorit inkluderar de ryska soldaterna som resonerar ”Vi behöver inga fallskärmar, det finns ju massor med mjuk snö där nere att landa på!”, och därefter faller till deras död.

Fantastisk historisk-geografisk-romantisk-komedi-drama. (DINGDINGDING, NY GENRE!!) Mest komedi, dock.

