Ah~ Efter en lång period med stormmoln över mitt huvud kan jag äntligen slappna av. Jag vet att jag kom in på den utbildningen som jag sökte till, och en av mina favorit shoujo-manga har blivit anime! Happy times indeed.

Kimi ni Todoke (eller ”Reaching you”… ) är en fantastiskt sockersöt serie, om än lite annorlunda. Sawako ser ut som om hon kommer direkt från en skräckfilm, och har därmed svårigheter med att passa in. Alla är livrädda för henne, så när hon försöker tala med någon så springer de bara iväg. :(

I hennes klass finns det en gosse som tycks vara raka motsatsen: ständigt omgiven av vänner, och har en mycket solig attityd. Sawako har alltid beundrat honom, och aspirerar till att bli lika väl omtyckt som honom.

Det är här det skulle kunna gå sååå fel; att det skulle handla om en tös som går från att vara tönt till klassens drottning över en natt, eller i allmänhet en tävling om uppmärksamhet. Men historien är så söt. Om man inte är helt kär i Sawako efter första avsnittet så vet jag inte vad som är fel på dig.

Intressant detalj: Serien produceras av Production I.G, som har gjort mycket anime genom tiderna. Bland annat en annan serie som jag håller på att titta om, Ghost in the Shell. Skillnaden… är uppenbar. :3 Skulle vilja dra en paralell till Ouran High School Host Club, som producerades av Bones som bl.a. är kända för sina adaptioner av Fullmetal Alchemist (BÅDA TVÅ!! :D). När en etablerad studio med mycket pengar bestämmer sig för att göra en lugnare shoujo anime, brukar det med andra ord bli riktigt goda resultat.

Rent tekniska grejer… Färgschemat är genomtänkt och passar stämmningen. Riktigt söta bakgrunder, ofta rika med detaljer. Animationen är av överaskande hög kvalitet, med tanke på att det är tv-serie. Sawako’s röst är så RÄTT, även Kazehaya (gossen med hjärta av guld)’s röst, enligt mig, är ganska irriterande. Det verkar som om de tänker följa mangans manus ganska tight, även om det är omöjligt att säga med tanke på att det bara har sänt två avsnitt…

Hur som hur: om man behöver något för att smälta sitt hjärta i en mörk och ovänlig värld så rekommenderar jag varmt Kimi ni Todoke. Om man känner sig mesig bara för att man tittar på en serie tänkt för tjejer så är man INTE MANLIG NOG!!! (men då rekomenderar jag å andra sidan FMA: Brotherhood)

